Dersin Adı | Postkolonyal Teori ve Maduniyet Çalışmaları |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOC 365 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders post kolonyal teori ve maduniyet çalışmalarındaki temel kavramları tanıtır. Post kolonyal düşüncenin ortaya çıkmasını sağlayan tarihsel bağlama dair bir tartışma sunar ve sosyolojik araştırmalarda kullanılan kuramların, pratiklerin ve yöntemlerin kolonyal mirastan arındırılmasına yaptığı katkıyı inceler. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders post kolonyal teorilere dair genel bir bakış sunar ve bu alandaki şu kavramları içerir: Antonio Gramsci’nin “hegemonya”, Edward Said’in “oryantalizm”, Samir Amin’in “Avrupa merkeziyetçilik”, Timothy Mitchells’in “çerçeveleme”, Homi Bhabha’nın “taklit”, Spivak’ın “maduniyet” kavramı. Ardından Benedict Anderson, Partha Chatterjee ve Dipesh Chrakrabarty’nin ulusalcılık ve kolonyalizm arasındaki ilişkiye dair çalışmaları incelenmektedir. Ders sosyolojik çalışmalarda kolonyal mirastan arındırılmış yeni yöntemlerin geliştirilmesi için yeni araştırma alanlarının nasıl oluşturulabileceğine dair bir tartışma ile son bulmaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Post kolonyalizm ve Hegemonya | Young, Robert, J.C. (2003). Postcolonialism: A Very Short Introduction. Oxford University Press. Chapter 1. Gramsci, Antonio (1971) Selections from the Prison Notebooks of Antonio Gramsci, ed. Quintin Hoare and Geoffrey Nowell Smith, London: Lawrence & Wishart. |
3 | Oryantalizm | Said, Edward. 2006 (1978). “Orientalism” in The Postcolonial Studies Reader, edited by Bill Ashcroft, Gareth Griffiths and Helen Tiffin, 87-92 (London and New York: Routledge). |
4 | Avrupa merkeziyetçilik | Amin, Samir. (1988) Eurocentrism: Modernity, Religion, and Democracy: A Critique of Eurocentrism and Culturalism (2nd ed). Oxford: Pambazuka Press. |
5 | Ötekilik ve Taklit | Bhabha, Homi K. (1994) “The Other Question: Stereotype, Discrimination and the Discourse of Colonialism” in The Location of Culture 66-92 (London and New York: Routledge). |
6 | Çerçeveleme | Mitchell, Timothy. (1991) Colonizing Egypt. University of California Press. Chapter 2: Enframing |
7 | Post kolonyalizm Sorunu | Stuart Hall, (1996). “When Was ‘the Postcolonial’? Thinking at the Limit.” The Postcolonial Question: Common Skies/ Divided Horizons. Eds. Ianin Chambers and Lidia Curti. New York: Routledge, |
8 | Ara Sınav | |
9 | Post kolonyal Milliyetçilik | Anderson, Benedict. (1983). Introduction,” and “Cultural Roots,” in Imagined Communities: Reflections on the Origins and Spread of Nationalism. London: Verso. |
10 | Ulusalcı Elit Sınıf | Chatterjee, Partha. (1994). The nation and Its Fragments: Colonial and Postcolonial Histories. Princeton University Press. Chapter 1 and 3 |
11 | Madunlar Konuşabilir mi? | Spivak, Gayatri Chakravorty. (1985). “Can the subaltern speak?” in in The Postcolonial Studies Reader, edited by Bill Ashcroft, Gareth Griffiths and Helen Tiffin, 24-27 (London and New York: Routledge). |
12 | Madunlar adına kim konuşuyor? | Chakrabarty, Dipesh. (1994). “Postcoloniality and the Artifice of History: Who Speaks for Indian Pasts,” in in The Postcolonial Studies Reader, edited by Bill Ashcroft, Gareth Griffiths and Helen Tiffin, 383-391 (London and New York: Routledge). |
13 | Madunun Toplumsal Cinsiyeti | Abu-Lughod, Lila. (2013). Do Muslim Women Need Saving? Harvard University of Press. Chapter 1. |
14 | Dekolonyal Yöntem | Sandoval, Chela. (2020). Methodology of the Oppressed. University of Minnesota Press. Chapter 1 |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 20 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 3 | 45 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 20 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 30 | |
Final Sınavı | 1 | 35 | |
Toplam | 178 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur. | X | ||||
2 | Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur. | X | ||||
3 | Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur. | X | ||||
4 | Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur. | |||||
5 | Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur. | X | ||||
6 | Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur. | X | ||||
7 | Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur. | |||||
8 | Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur. | |||||
9 | Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur. | X | ||||
10 | Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest